ماجراي سناريوي "لباس شخصيها" در فتنه 18 تير 78 /چه کسي به "لباس شخصيها" پول ميداد؟
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۲۲
خبرگزاري آريا - علياکبر ناطق نوري درباره نقش لباس شخصيها در حادثه کوي دانشگاه ميگويد: من يقين دارم در ماجراي کوي دانشگاه، لباس شخصيهايي که ميگويند سازمانيافته و از جناح راست هستند، اصلاً وجود خارجي نداشتند، کما اينکه دادگاه هم به همين جمعبندي رسيد.
به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان به نقل از پايگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامي، در تجمع غيرقانوني به ظاهر دانشجويي کوي دانشگاه که در اعتراض به توقيف روزنامه سلام در 18 تير 78 کليد خورد٬ طراحان سناريوي عمليات رواني اين فتنه در صدد بودند با سازماندهي نيروهاي به اصطلاح "لباس شخصي" پازل پروژه "مظلوم نمايي" را هدايت کنند و از سوي ديگر نيز هزينههايي را به نظام و دستگاههاي انتظامي٬ امنيتي و دانشجويي کشور تحميل کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تئوريسينهاي فتنه 18 تير 78 در اين سناريو سعي داشتند "لباس شخصيها" را به نام نيروهاي انقلابي و حزباللهي و عوامل نيروي انتظامي معرفي کنند و اقدامات آنها را در کارنامه نيروهاي حافظ امنيت مردم ثبت کنند، اما خاطرات، اعترافات و اسناد مربوط به واقعه کوي دانشگاه پرده از واقعيت برداشت و سناريوسازيهاي تئوريسينهاي فتنه 18 تير 78 را عيان کرد و مشخص شد نه تنها عناصر "لباس شخصي" هيچ وابستگي به جريان انقلاب٬ دستگاههاي امنيتي٬ انتظامي و دانشجويان دانشگاه نداشتند بلکه با صنه گرداني عوامل فتنه به ضرب و شتم دانشجويان پرداختند.
روايت ناطقنوري از هويت لباسشخصيها
علياکبر ناطق نوري در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است درباره نقش لباس شخصيها در حادثه کوي دانشگاه ميگويد: «خبر نداشتم در کوي دانشگاه تظاهراتي اتفاق افتاده و لباس شخصيها در خوابگاه جمع شدند. قرايني که هست نشان ميدهد –کساني که آنجا سخنراني کردند- از قبل خبر داشتند چنين حادثهاي رخ ميدهد. من و دوستانم از وقوع حادثه خبر نداشتيم، صبح که به مجلس آمدم؛ خبردار شدم کوي دانشگاه شلوغ شده. اگر دوستان ما جلسه يا تصميمي داشتند، چون در رأس اين فراکسيون بوده و هستم، خبردار ميشدم. چنين چيزي که اينها نشسته و طرحي ريخته باشند و بعد هم با هماهنگي سپاه و بسيج، نيرويي به آنجا بفرستند، هرگز نبوده است.
من يقين دارم در ماجراي کوي دانشگاه، لباس شخصيهايي که ميگويند سازمانيافته و از جناح راست هستند، اصلاً وجود خارجي نداشتند، کما اينکه دادگاه هم به همين جمعبندي رسيد.
جناح راست جامعه روحانيت، جامعه مدرسين، جامعه مهندسين، جامعه فرهنگيان، جامعه دانشگاهيان و جامعه دانشجويان و امثال آنها هستند و يقيناً هيچيک از اينها در اين جريان نبودند. آن لباس شخصيهايي هم که داخل کوي دانشگاه رفتند، معلوم نيست از کدام گروه بودند، يکي از ابهامها هم همين است که اصلاً اين لباس شخصيها چه کساني هستند؟ تحليلم اين است که خود اينها ممکن است از جرياني باشند که خواستند بروند آنجا، شلوغ کنند، به هم بريزند و آشوب به وجود بياورند که بعد بهرهبرداري کنند؛ ممکن است اينطوري باشد.
در ماجراي فيضيه سال 1342، پاي منبر مرحوم «انصاري» يکمشت لباس شخصي ريختند و شلوغ کردند، براي اينکه بتوانند فرصتي به وجود بياورند که طلبهها را بزنند و زهرچشمي بگيرند. شايد اين لباس شخصيهاي حادثه کوي دانشگاه از همين آقاياني بودند که آشوب راه انداختند؟ يا اينکه گفتند کسي کلت داشته و تيراندازي کرده، او چه کسي بوده؟ چه کسي او را فرستاده؟ از قراين برميآيد آمادگي مقابله از آنطرف بوده! [ 1]***اعتراف عزتاله سحابي به سازماندهي لباسشخصيها***
با دستگيري آشوبگران 1379، اسرار پشت پرده اين وقايع آشکار شد. دادگاه انقلاب اسلامي پس از دستگيري لباس شخصيها و دانشجونماها، در قسمتي از اطلاعيه خود چنين آورده است: «متهم ديگري اعتراف ميکند که براي بدبين کردن مردم به حاکميت ديني، فردي را در نيروهاي منتسب به حزبالله نفوذ داده تا براي ايجاد تشنج، به اقدامات تهديدآميز و حملات فيزيکي تحريک نمايد.» [ 2]اين متهم کسي جز عزتالله سحابي، از فعالان و رهبران ملي- مذهبي نيست. در نامههايي که سحابي از زندان به دختر خود نوشته بود و توسط نيروهاي امنيتي کشف شد وي اعتراف ميکند که: «اگر مردم بفهمند که من به يک جوان به ظاهر حزباللهي پول دادم تا در جهت مقاصد و نيات من کار کند... آيا براي من آبرويي ميماند.» [ 3]
اعتراف لباسشخصيها به ارتباط با بنگاههاي خبري امريکا
اطلاعيه دوم دادگاه انقلاب اسلامي، از ابعاد ديگر فعاليت لباسشخصيها پرده برميدارد، بنابر اين اطلاعيه متهم ديگري اعتراف ميکند: «کار ما نفوذ فرهنگي در دانشجويان و هدايت آنها به سمت راديکاليسم بوده است. در لايههاي عميقتر، و ديگر گروههاي وابسته به ائتلاف، حرکت به سمت خشونت و اقدام مسلحانه بوده است»؛ در واقع حضور مسلحانه اين اشخاص در جريان حادثه کوي دانشگاه باعث ضرب و شتم دانشجويان شده بود.
يکي ديگر از متهمين ضمن اعتراف به نقش خود در اغتشاشات خياباني روز 21 تيرماه 1378 ميگويد: خود من در سنگ پراکني شرکت داشتم و يکي از اعضاي حزب ملت که اسم مستعار داشت، با موبايل گزارش درگيريها را هر لحظه به راديوي ضدانقلابي لسآنجلس در امريکا ميداد. عدهاي نيز نقاب داشتند و ماشينهاي نيروي انتظامي را به آتش ميکشيدند. [ 4]
پي نوشت ها:
1 - خاطرات علياکبر ناطقنوري٬ جلد دوم٬ تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلاممي٬ ص. 306 و 307،
2 - روزنامه جمهوري اسلامي، 19 / 2 / 1380،
3 - روزنامه جمهوري اسلامي، 13 / 3 / 1380،
4 - روزنامه کيهان، 27 / 2 / 1380
انتهاي پيام/
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، گفت: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیادهسازی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، گفت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.
او با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین میشوند، مطرح کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایههای عملیاتی به آن توجه کرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصهها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیادهسازی است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، تصریح کرد: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش میکند با بزرگنمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.
اعرافی با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصههای گوناگون و متعهد به ارزشهای الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.
او با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، ابراز کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینیهای مشترک شود.
اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) میتواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آوردهاند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.
انتهای پیام/